מפגש מדברי עם שְׁקֵד רָמוֹן                     חזרה לאתרים דרום       חזרה לתפריט ראשי

"הנדיר שבין שקדי הארץ הנחשב על ידי חוקרים כמין אנדמי להר הנגב. גדל בכיסי קרקע של משטחי סלע חלקים בסביבת הר רמון ובערוצי נחלים שמקבלים מימיהם ממדרונות סלעיים כאלה. עצי שקד רמון נדירים בהר הנגב ומצויים בקרבת עצי אלה אטלנטית. כמיני הבר האחרים גם פרותיו מרים אך ההפתעה במפגש עם "שקדיות פורחות" על רקע המדבר שסביבו מרגשים יותר מאשר כל שאר מיני השקד." כך כתב הבוטנאי אבינעם דנין ז"ל באתרו "צמחיית ישראל ברשת" על שְׁקֵד רָמוֹן אותו יצאנו לחפש בפברואר 2020 בהר הנגב. המונח "אֶנְדֵּמִיּ" פירושו מין הקיים באזור תפוצה גיאוגרפי מצומצם.

שמעתי על העץ הבודד בערוץ הנידח של נחל אליאב ובהחלט התרגשתי לקראת המפגש. תיזמנו את ההגעה למקום למועד הצפוי של הפריחה המתרחשת במשך כשלושה שבועות בין אמצע פברואר לתחילת מרס.

מהפינה המערבית ביותר של מכתש רמון ועד גבול מצרים המרחק הוא כעשרה קילומטרים. במרחב הזה מתפתל ערוץ יפיפה של נחל לוץ הידוע בעשרות פרטים ותיקים של אלה אטלנטית. אל נחל זה מתחברים בין השאר נחל אליאב ונחל שקדים. השם האחרון מעיד על מספר עצי שקד רמון המצויים בערוצו. אנו בחרנו דווקא את השקד הבודד שבערוץ נחל אליאב.

יצאנו לדרך!

לאחר כחצי שעת נסיעה ממצפה רמון מערבה בכביש המוביל להר חריף שעל גבול מצרים מציעים השלטים שתי אפשרויות. צפונה לבורות לוץ ודרומה (סימון שבילים כחול) לכיוון מעלה ערוד והאזור אליו אנו מכוונים. בחורף המעתיר של שנת 2020  מצאנו מרבדי פריחה על המדרונות הגולשים אל תוך המכתש

המצלעות הדרומיות של המכתש - תוצר של מיליוני שנים של שנות הרבדת מינרלים בים קדום - נדמות כעוגת שכבות שננגסה בחופזה

בשולי המכתש ובערוצים העליונים של נחל לוץ פגשנו את ריבס המדבר שעדיין לא היה בשיא פריחתו

הריבס בעל עלים ענקיים מתעל את מי הגשמים משטח גדול יחסית לכוון השורש ובכך מצליח לנקז כמות מים הגדולה פי שישה מזו הקיימת באזור

להקת חוגלות נראתה מדדת ליד הדרך ויש מי שעלה על פודיום לדגמן (זכר ככל הנראה. איך מכנים את הזכר?) ...

האלות האטלנטיות וכך גם שקד רמון הם זכר לימים בהם כמות המשקעים באזור היתה גדולה מהרבה מזו של ימנו אנו. הנה אחת מהאלות הקשישות

לאחר כשעה של נסיעה ברכב שטח וחצייה של כמה ערוצים שחייבה תמרונים הגענו למפגש שבילים (אדום-ירוק) בו החננו את הרכב והחלנו בצעדה רגלית (בשביל הירוק) אל עבר השקד המיוחל.

לאחר כעשרים דקות ראינו אותו מרחוק!

התמונות בוודאי לא יוכלו להעביר את ההרגשה שמייצר המפגש עם העץ הנטוע בערוץ המסולע בהר הנגב. הניגוד החד בין הניצנים הוורודים והרעננים למרחב הצחיח והצהבהב יוצא דופן

עמוק בסבך הענפים מצאנו עדות לאירוע משפחתי שהיה כאן לפני כעשור

כשעלינו מהערוץ העמוק אל שפת הנחל בצבצו אמירי העץ מעל. "החזק מעמד כאן לבד חבר" אמרתי לשקד ויצאנו לדרך הארוכה חזרה.

איך מגיעים? האתר נמצא בשטח אש. הגעה רכובה מחייבת רכב שטח ומצריכה תיאום עם צה"ל (או הגעה בשבת). מצומת הרוחות (מפגש כביש 40 וכביש 171) נוסעים מערבה על כביש 171 לכוון הר חריף. לאחר כחצי שעת נסיעה מגיעים למפגש עם שביל המסומן כחול הפונה דרומה. נוסעים בו כ-3 ק"מ עד מפגש עם שביל מסומן אדום. נוסעים בו כ-3.5 ק"מ עד מפגש עם שביל מסומן ירוק. כאן חונים והולכים ברגל מזרחה כרבע שעה בשביל הירוק עד מפגש עם השקד. אולי מיותר לבקש להשאיר את השטח בבתוליותו אך בכל זאת אבקש.

לשאינם מנויים על דף המידע: לקבלת כתבות דומות בדיוור ישיר בעתיד - הירשמו בקלילות בדף הבית (תפריט ראשי)

חזרה לאתרים דרום       חזרה לתפריט ראשי

שלח תגובה
שם
דואר אלקטרוני (אופציה)
תגובה
© 2021 Yoav Avneyon. All rights reserved.